Pill i köket

Jag borde kanske ha en matblogg istället. Eller döpa om den till något som ”matdags i Tegelhuset”. För gissa vad? Ännu ett inlägg om mat! En aning säsongsbetonad, sån är jag! Idag fick jag två kassar äpple av en jobbkompis. ”wohoo” tänkte jag och körde raka vägen till Ica för att köpa lök så ja kunde göra chutney.

För så funkar jag. I fredags tittade jag på trädgårdsfredag (I love!) och Tareq, min nya idol, gjorde chutney. Då vill jag också göra chutney. helst vill jag att jag redan ska ha gjort det innan, att det var jag som tänkte på det först. Hur som helst, hem kom jag med en massa äpplen, massa lök och lite senapsfrön och kommer på att jag ju glömt ättikan…Nåja, man ska inte gråta över saker som är slut, istället improviserar man. Jag hade ju vitvinsvinäger?!

20110919-175628.jpg

Så…hacka löken, i med den i pannan tillsammans med vinäger, chili, vitlök, lagerblad, peppar, socker och så fick det puttra loss. När löken börjat mjukna slängde jag på äpplena och så fick det puttra ytterligare. Upp på burkar som ställdes upponer (så får man vaccum!) och nu står det och svalnar. Perfekt!

20110919-175720.jpg

Eftersom fantasin tog slut (ja, vitvinsvinägern också) så bestämde jag mig för att dra fram kräftskalen sen i lördags. Så…Nu står min fond och puttrar. Snart ska jag börja med middagen också…Jag älskar köksliv!

20110919-175956.jpg

2 comments
  1. Minsta Carlssonkusinen said:

    kan du inte göra som i Julie och Julia! laga en maträtt från en speciell kokbok varje dag tills recepten tar slut 🙂 hade varit himla skoj och jag har tänkt på det ett otal gånger. Man kan ju börja lugnt med sju sorters kakor haha, det hade nog Daniel gillat!

    Kram

  2. Det hade kanske kunnat vara något! Bara det att jag tycker det är så tråkigt att följa recept, blir alltid något annat när jag gör det. Antagligen därför jag inte är en baddare på att baka! kramkram!

Kommentera

